Κανονισμός χρήσης της Βιβλιοθήκης της Φιλοσοφικής Σχολής (6/2025)

Η Βιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής εξυπηρετεί κυρίως τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, μπορεί όμως να την επισκέπτεται και το ευρύτερο κοινό.

1. Κατά την είσοδο των χρηστών στο κτήριο και μέχρι την αποχώρησή τους, παρέχεται η δυνατότητα αποθήκευσης των προσωπικών αντικειμένων σε ειδικές θυρίδες.
2. Κατά τη διάρκεια της μελέτης στα αναγνωστήρια, οι χρήστες οφείλουν να προσέχουν οι ίδιοι τα προσωπικά τους αντικείμενα (φορητούς υπολογιστές, τσάντες, κινητά) ή να τα φέρουν πάντα μαζί τους. Η Βιβλιοθήκη δεν φέρει ευθύνη για τυχόν απώλειες.
3. Τα ΑμΕΑ, οι έγκυοι και οι υπερήλικες εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα.
4. Η χρήση του υλικού της Βιβλιοθήκης υπόκειται στις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας περί πνευματικής ιδιοκτησίας (ν. 2121/93, ν. 4487/2017 και τις σχετικές διεθνείς συμβάσεις). Τα τεκμήρια της Βιβλιοθήκης παρέχονται για προσωπική μελέτη και δεν επιτρέπεται η συστηματική αποθήκευση ή και εκτύπωση του υλικού, καθώς και η εμπορική χρήση τους.
5. Τα συστήματα υπολογιστών και οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες της Βιβλιοθήκης πρέπει να χρησιμοποιούνται σύμφωνα με την ακαδημαϊκή δεοντολογία, με τρόπο που να μην επιβαρύνει τις εγκαταστάσεις ή να παρεμποδίζει τη χρήση από άλλους.
6. Ο δανεισμός και η επιστροφή των δανεισθέντων βιβλίων γίνεται κατά προτεραιότητα  στις συσκευές αυτόματου δανεισμού και επιστροφής υλικού. Στη Βιβλιοθήκη υπάρχουν ειδικές ηλεκτρονικές συσκευές αυτοεξυπηρέτησης  για δανεισμό, επιστροφή και ανανέωση υλικού. Το προσωπικό του Γραφείου Εξυπηρέτησης είναι στη διάθεση του κοινού για βοήθεια στη χρήση αυτών των συσκευών.
7. Μετά τη χρήση, το υλικό πρέπει να τοποθετείται στα τρόλεϊ του ορόφου από όπου ελήφθη. Σε περίπτωση που ο χρήστης επιθυμεί να χρησιμοποιήσει μέχρι 4 βιβλία κατά τις επόμενες μέρες (μέχρι 4 ημέρες), έχει τη δυνατότητα να τα τοποθετήσει στα ειδικά έπιπλα (ραφιέρες) στον 1ο και 2ο όροφο, σημειώνοντας το ακριβές χρονικό διάστημα της κράτησης.
8. Δυνατότητα δανεισμού έχουν τα ενεργά μέλη της Βιβλιοθήκης. Τα δικαιώματα δανεισμού ορίζονται από τον Κανονισμό Δανεισμού της ΒΚΠ.
9. Ο “ημερήσιος δανεισμός” αφορά το δανεισμό για λίγες ώρες, εντός του  ωραρίου λειτουργίας της Βιβλιοθήκης, με την υποχρέωση επιστροφής του υλικού μισή ώρα πριν το κλείσιμο της Βιβλιοθήκης. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η προσκόμιση ακαδημαϊκής ταυτότητας, κάρτας Βιβλιοθήκης, αστυνομικής ταυτότητας ή άλλου δημοσίου εγγράφου που αποδεικνύει την ταυτοπροσωπία.
10. Η τήρηση της ησυχίας, ο σεβασμός στους άλλους αναγνώστες και στις υποδείξεις του προσωπικού, η αθόρυβη λειτουργία κινητών τηλεφώνων και λοιπών συσκευών επικοινωνίας, αποτελούν αναγκαίες προϋποθέσεις καλής λειτουργίας.
11. Η διατήρηση της καθαριότητας του χώρου, η αποφυγή κάθε είδους φθορών στα τεκμήρια (π.χ. τσάκισμα φύλλων, υπογράμμιση, κτλ), ο σεβασμός και η ορθή χρήση των υλικοτεχνικών υποδομών (Η/Υ, έπιπλα, κ.τ.λ) είναι υποχρέωση όλων.
12. Δεν επιτρέπεται το κάπνισμα, η χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου, καθώς και η κατανάλωση τροφίμων και ποτών στους χώρους της Βιβλιοθήκης. Οι επισκέπτες επιτρέπεται να έχουν μαζί τους μόνο μπουκάλι με νερό.
13. Τα ΑΜΕΑ μπορούν να εισέρχονται στη Βιβλιοθήκη είτε από το χώρο στάθμευσης ΑΜΕΑ ή από τη Φιλοσοφική Σχολή μέσω της πεζογέφυρας χρησιμοποιώντας τον εξωτερικό ανελκυστήρα (αναμένεται να λειτουργήσει εντός του 2025). Η Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής διαθέτει Προσβάσιμους Σταθμούς Εργασίας για φοιτητές με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι έχουν εγγραφεί στη Μονάδα Προσβασιμότητας ΕΚΠΑ. Οι σταθμοί εργασίας παρέχουν πρόσβαση στις συλλογές των Βιβλιοθηκών, στις υπηρεσίες του Διαδικτύου, αλλά και στις κοινές εφαρμογές αυτοματισμού γραφείου και συγγραφής εργασιών. Σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στον 2ο όροφο λειτουργούν με ευθύνη της Μονάδας Προσβασιμότητας τρεις θέσεις εργασίας με Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές και κατάλληλες Υποστηρικτικές Τεχνολογίες. Η πρόσβαση στο χώρο των Σταθμών Εργασίας ελέγχεται από το Θυρωρείο της Βιβλιοθήκης (τηλ. 210 727 7355). Για περισσότερες πληροφορίες ανατρέξτε στη σχετική ιστοσελίδα της Μονάδας Προσβασιμότητας του ΕΚΠΑ.

Η εύρυθμη λειτουργία και η διαρκής αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών της Βιβλιοθήκης προϋποθέτει τη συνεργασία όλων.